Wednesday, July 21, 2010


Putus Asa…


Suatu masa kita merasa diri sudah sempurna , di suatu masa kita merasakan diri ini sudah tidak berguna ,tiada harga kerana dosa.lahirlah ia umpama pembunuh jiwa , bahkan bisikan syaitan mempengaruhi jiwa untuk menyalahkan tuhannya.. maka itulah yg dikatakan " putus asa " terhadap rahmat tuhan . Sungguh bahaya sifatnya boleh membuat seseorang memikirkan perkara yang jauh merawang menyebabkan seseorang bagai sampah bergerak tanpa matlamat ia juga bisa merebahkan sekujur tubuh menjadi mayat masakan tidak , jika anda berasa putus asa untuk hidup di dunia ini maka bunuh diri keputusan di atas keputusasaan itu..


Sedarlah wahai saudaraku.. tuhan itu maha pengampun ingatkah dikau perihal kisah pembunuh 100 jiwa diangkat ke syurga kerna kesungguhan dan kejujuran mencari jalan keluar dengan bertaubat..? terbacakah olehmu kisah seorang rahib abeed yang hidupnya penuh dengan beribadat akhirnya terjerumus ke dalam maksiat dan tidak mampu kembali kerna keputusasaan itu lalu bersujud di depan syaitan durjana..


Terbacakah kamu kalam tuhanmu..?


وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ"


" Jika hambaku bertanya meminta dariku sudah pasti aku dekat maka akan kukabulkan permintaannya jika ia meminta maka dengan terus aku mengkabulkan doanya semoga mereka diberi petunjuk "


وما كان الله ليعذبهم وأنت فيهم وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون


Ayat-ayat kalam Tuhanmu terbentang seolah-olah mengetahui perihal fitrah hati manusia itu yang ada pasang surutnya serta fatrah terjatuh dan tergelincirnya. Namun saudara , mari sejenak menghayati kalam nabimu ini...


قال: "لكل عمل شَرّة ، ولكل شرة فترة ، فمن كانت فترته إلى سنتي فقد أفلح ، ومن كانت إلى غير ‏ذلك فقد هلك"


~ setiap manusia ada masa dan waktu futurnya namun beruntunglah mereka yg waktu futurnya masih dalam jalanKu(sunnah n Quran) dan binasalah mereka yg mencari jalan selainya(maksiat)


Ia menunjukkan jika keyakinan kita terhadap rahmat tuhan itu tinggi akhirnya kita tidak akan sekali-kali berputus asa dalam meminta dan mengharap. kerana ya saudara..


Allah tidak pernah memungkiri janjinya Cuma bayangkan kehidupan seharian kita yang penuh dengan nikmat dalam sedang melakukan dosa , bukankah itu suatu yang tak sanggup dinafikan oleh hati nurani seorang hamba... Bertuah sungguh hambamu ini ya Allah..


tiada kata terucap bila mengetahui kesalahan kita diampunkan dan diberi peluang untuk menebus kesalahan dengan amalan soleh.. apatah lagi bagi mereka yang sudah beribu kali mengulangi kesilapan namun masih berusaha meminta ampun dengan penuh KEJUJURAN lalu mengetahui dosa mereka diampunkan dalam keadaan mereka tidak menyangka begitu sekali rahmat tuhan sang pencipta.. Allah..Allah..Allah….


Sungguh berasa malu hambamu ini ya Allah ingin mengangkat tangan buat beribu kali memohon ampun meminta adakalanya tidak terangkat tangan ini kerana rasa malu yang amat sangat.!!


Apakah perasaan ini yang dirasai para sahabat takkala 2/3 malam bertahajjud menyembahmu..? kurniakanlah kami umatmu akhir zaman kekuatan jiwa seperti rasulmu dalam berjihad mahupun dalam beribadat.. memerah peluh berjihad di siang hari juga mencurahkan air mata di malam hari..


Jauhkanlah kami dari sifat lemah dan rasa putus asa kurniakan kami kekuatan melawan musuh-musuh kami.Kerana kami sedar jalan ini masih jauh dan bermarhalah , tidak sanggup kami berhenti di pertengahan dek keputusasaan itu..


Allahummastaa'n


Al-Faqir ila rabbi


Buraidah Al-Aslami


Ulum Islamiah Sadis Al-Azhar

No comments: