Saturday, July 17, 2010




Khabbab bin Arat (Seksaan yang membina)


Bismillah.. dengan nama Allah yang Maha Penyayang menyayangi hambanya yang benar2 ikhlas dalam berjuang tidak kendur dan gentar bila diuji dgn seribu macam dugaan dan ujian tetap teguh menyatakan kecintaan kebenaran tak lain keranaNya.


Nun sana di Jazirah Arab kedengaran seorang penjual hamba sedang melaung-laung menarik perhatian seorang perempuan bernama Ummu Anmar yang sedang berjalan mencari sesuatu agaknya , kelihatan di situ susuk tubuh kecil sedang menunggu giliran dijual oleh si penjual.kerana susuk tubuh itulah Ummu Anmar mengeluarkan segugus uncang duitnya membeli si kecil itu.. tahukah anda siapa dia...?


Maka biar saya perkenalkan kepada anda bahawa dia Khabbab bin Arat asalnya dari Najjad sebuah tempat di Jazirah Arab


Bekerja sebagai pembuat pedang dan pisau , terkenal di kalangan Quraisy sebagai pembuat pedang yang tajam dan mahir , dihadiahkan sebuah tempat oleh Ummu Anmar kepadanya menjalankan perniagaan pedang dan alatan besi yang lain . Beliau disayangi Ummu Anmar seumpama anak kandung sendiri kerana beliau mendatangkan keuntungan melalui perniagaan pedang.


Namun ketika keislamannya bergegar satu bumi mekah dengan mulut-mulut pembesar memberitakan khabarnya. Terkejut tidak terkira Tuannya itu Ummu Anmar lantas memanggil adiknya Siba’ bin Abdil Uzza bersamanya kaumnya beramai2 pergi ke Khabbab mengugut untuk melakukan sesuatu namun demi kebenaran Khabbab berseorangan menghadapinya tidak takut sama sekali. Diseksanya dengan seksaan yg dasyat dicopkan dahinya dengan besi panas padahal ia digunakan untuk keldai . kemudian beliau dipanggang di atas bara api hakikat kisahnya tidak dinafikan.ketika hijrah beliau bertekad tidak mahu berhijrah selagi Ummu Anmar tidak menerima balasan atas perbuatannya terhadap Khabbab.Maka diceritakan bahawa suatu ketika Ummu Anmar jatuh sakit yang amat sangat dirasai kepedihan di kepala dibawakan kepada tobib tetap sama cara perubatannya iaitu dicopkan kepalanya dengan besi panas supaya kesakitan itu hilang.


Diceritakan beliau mengadu kepada rasul tentang seksaan yang dialami , namun rasul menegaskan bahawa jalan dakwah ini sangat panjang serta melarang sahabat bergopoh gapah meharap hasil yang segera.Pengorbanan Khabbab kepada agamanya sudah dibuktikan dengan parut kehilangan lemak dan danging katanya ketika diminta Umar menceritakan perihal parut yang ada di badannya.. katanya” tidaklah api itu terpadam melainkan ia disebabkan tumpahan daging lemakku..”


Oleh itu wahai pendakwah ma’ani tabawi sungguh mahal di sebalik cerita ini.. adapun yang mahu dan ingin menjadi sepertinya , sedarlah ia sangat memerlukan kepada kejujuran dan keikhlasan memerlukan juga kepada ketabahan dan semangat yg asli bukan palsu , bersihkan diri dari perkara nafsu kerana ia merosakkan diri lazimkan pengorbanan dalam harimu nescaya ia membina.


Untuk diri ini yang hina,doakan hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih baik dari hari ini semoga ketemu dengan hujung yang baik hayatnya.Kerana Allah jatuh dan bangunnya tidak pernah berputus asa mencari redhanya...


Wallahua’lam

1 comment:

FahmiAA~ said...

Syukran Akhi.. sangat suka pengisian2 sebegini.. Teruskan..