Tuesday, July 6, 2010

Hakikat Sebuah Pembinaan


Sufi Bahtah Jundi Bahtah


Seringkali kita mendengar ayat2 tarbiyyah berkumandang memanggil ke arah pembinaan syahksiah susuk tubuh muslim yang sempurna berkualiti. Sememangnya mudah disebut susah dipraktik.


Ya saudara , ia memerlukan ketekunan dalam setiap tindakan.Hak itqan diperlukan , kerana yang ingin dibina bukan sembarangan binaan malah binaan yang mampu menggoncang dunia serta mampu membina tamadun gemilang.


3 sudut yang perlu diperkaya potensinya dibina kemampuannya serta dibersihkan daripada sebarang kekotoran iaitu akal , hati dan jasad.Tetapi hati sebagai pusat utama harus diberi penekanan.


Umpama membuat kuih atau kek anda perlu membancuh tepung jgn terlalu kuat dan jgn terlalu lambat kemudian dicampur dgn bahan2 yang telah ditetapkan sebagaimana anda melihat kuih lain menjadi kuih maka jalan atau cara membuatnya telah diketahui lain caranya lainlah hasilnya.. caranya rumit namun jika anda mengikut sunnah kejadiannya tidak mustahil ia berhasil.Maka daripada menepung kemudian menguli kemudian membakar dan di setiap marhalah ada sukatannya kuantitinya dan alatnya.


Lain cara , kuih anda mungkin akan hangus atau lembik.Kuih yang bagus ialah kuih yang telah mengikut marhalahnya dgn tepat dan baik...


Namun...


Acuan yg baik dan tukang masak yg cekap tidak menjamin kesempurnaan kuih tersebut kerana kualiti hasilnya terletak pada tangan sang pencipta berkuasa menjadikan hasil itu hangus walaupun sudah mengikut kuantiti suhu yang ditetapkan.. bacalah kisah Nabi Nuh Alaihi salam.. tentu anda akan memahami..


Mahu atau tidak anda mesti mengikutnya kerana tiada jalan lain selain tarbiyyah yang memerlukan ketelitian dalam setiap gerakan kerana menghasilkan generasi sahabat bukan sedikit kesusahan yang ditempuh rasul dan tidak sewenang-wenang melakukan sesuatu tanpa mengetahui hasil atau kesannya maka sirah baginda umpama buku resepi panduan dalam menghasilkan sebuah generasi yang baik sudut ruhinya dan kuat sudut jasmaninya serta tajam akalnya..


Bacalah sirahnya ambillah pengajarannya jika anda ingin menghasilkan semula generasi harapan , generasi sahabat...

wallahua'lam

No comments: